اجتماعی-فرهنگی-ورزشی

چه کساني براي نخستين بار بيش از 2 هفته در فضا بسر بردند؟
 

«اندريان نيکلايف» و «ويتالي سواستيانف» کيهان نوردان «سايوز-9» نخستين کيهان نورداني بودند که بيش از 2 هفته در فضا زندگي کردند. سايوز 9-روز 1 ژوئن 1970 راهي مدار زمين شد اين نخستين پرتاب شبانه ناو سرنشين دار در شوروي بود. پس از استقرار در مدار، کيهان نوردان برنامه سفر طولاني خود را در آغاز کردند. آنها هر روز بررسي هاي پزشکي، زيست شناسي، نظارت و عکسبرداري از خشکي ها و آب هاي زمين، هم چنين ابرها را صورت مي دادند. براي جلوگيري از تأثيرات منفي بي وزني بر روي ارگانيزم بدن کيهان نوردان، براي آنها تمرين هاي ورزشي مخصوصي پيش بيني شده بود.
کيهان نوردان، سايوز-9 نه تنها بررسي هاي علمي را صورت مي دادند بلکه روش هاي زندگي طولاني مدت وحل مشکلات در فضا را مي آموختند.
در 16 ژوئن يعني پانزدهمين شبانه روز پرواز، کيهان نوردان سايوز-7 رکورد جديدي در اقامت فضايي بوجود آورند و مدت پرواز آنها از فضانوردان آمريکايي در جميني -7 بيشتر شد.
در 19 ژوئن يعني هجدهمين شبانه روز پرواز، در دور 287، کيهان نوردان برنامه پرواز را به طور کامل اجرا کرده و به زمين بازگشتند. کيهان نوردان بعد از اين پرواز رکوردشکن، از نظر پزشکي وضعيت نامساعدي داشتند. مساحت قلب آنها 12 درصد کاهش پيدا کرده بود و از نظر حجم 20 درصد. دور ران آنها 7/5 سانتيمتر کم شده بود. در ماهيچه هاي خود دردي شديدي احساس مي کردند. حدود يک هفته نمي توانستند بايستند و يا به طور مستقل راه بروند.
بر اساس نتايج به دست آمده در اين پرواز، يک مجموعه وسايل پيشگيري پزشکي طراحي و ساخته شد. به طور مثال ميدان دور دوار، دوچرخه ثابت، لباس هاي ويژه به نام پنگوئن، دستگاه خلاء چيبيس و غيره که ايستگاه هاي فضايي شوروي به اين وسايل مجهز بودند. اين دستگاه ها بعدها در عمل کارآيي مفيد خود را نشان دادند


تاریخ: 18 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط علی پورعلی مطوری
سالیان درازی است که منجمان درپی کشف راز چگونگی شکل گیری ستارگان هستند.
سالهاست دانشمندان دریافته‌اند ستارگان زمانی شکل می‌گیرند که ماده میان ستاره ای درون ابرهایی بزرگ از مولکول‌های هیدروژن دستخوش رمبش گرانشی می‌شود. در این بین ستارگان سنگینی که جرمشان تا 120 برابر خورشید نیز می‌رسد باعث ایجاد تابش و بادهای ستاره‌ای بسیار قوی می‌شوند. اما این ستارگان چگونه می‌توانند ابرهای گاز و غباری که ضامن رشد آنهاست را بدون پرتاب به بیرون حفظ و نگهداری کنند؟ اکنون به نظر می‌رسد این مشکل نسبت به قبل تا حد قابل قبولی حل شده باشد.
یک تحقیق جدید منتشر شده در "مجله علم" نشان می‌دهد که رشد یک ستاره سنگین می‌تواند با همراهی فشار تابشی رو به بیرون که نیروی گرانشی را مجبور به حرکت دادن مواد به سمت هسته می‌کند همراه باشد.
«مارک کرومهولز»، نویسنده اصلی مقاله فوق و استادیار نجوم و اخترفیزیک در دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که یافته‌های جدید همچنین می تواند توضیح دهد که چرا ستارگان سنگین تمایل دارند تا در سیستم های دوتایی یا چندتایی ظاهر شوند.
فشار تابشی نیرویی است که توسط تابش الکترومغناطیسی به سطوحی که با آنها برخورد می‌کند وارد می‌شود. این فشار برای نور معمولی ناچیز و قابل چشم پوشی است اما برای درون ستارگان به دلیل شدت تابش در آن ناحیه بسیار زیاد و قابل توجه است. در ستارگان سنگین فشار تابشی نیروی غالبی است که با گرانش مقابله می‌کند تا از رمبش اضافی ستاره جلوگیری کند.
به گفته کرومهولز :"وقتی فشار تابشی را از یک ستاره سنگین به گاز میان ستاره‌ای اطراف آن (که نسبت به گاز درونی ستاره بسیار تیره تر است-) اعمال می‌کنید، بایستی توده گاز را منبسط و یا حتی منفجر کند." بررسی های پیشین نشان می‌دادند که فشار تابشی، مواد خام تشکیل دهنده ستاره را پیش از آنکه یک ستاره بتواند بیش از 20 برابر خورشید بزرگ شود به بیرون پرتاب می کند.
این تیم پژوهشی پس از چندین سال بررسی و پژوهش بر روی کدهای رایانه‌ای پیچیده و مختلط، موفق به ساخت نرم‌افزاری شدند که قادر است یک شبیه سازی سه بعدی از رمبش یک ابر عظیم از گاز میان ستاره‌ای که ستاره‌ای سنگین را خلق می‌کند ارائه دهد. اما این شبیه سازی چنان پیچیده است که پردازش کامپیوتری آن چندین ماه طول می‌کشد.
این شبیه سازی نشان داد زمانی که گاز و غبار به سمت هسته در حال رشد یک ستاره سنگین می‌رمبد، ناپایداری های ناشی از تقابل فشار تابشی رو به بیرون و گرانش جانب به مرکز، باعث ایجاد مجراهایی می‌شوند که تابش از سراسر سحابی به فضای میان ستاره‌ای منتشر می‌شود، در حالی كه گاز به رمبش رو به مرکز خود از طریق مجراهایی دیگر ادامه می‌دهد. این نشان می‌دهد که نیاز به هیچ مکانیزم خارجی نیست و ستارگان سنگین می‌توانند از طریق فرایند برافزایشی شکل بگیرند، مانند آنچه در ستارگان کم جرم رخ می دهد.
چرخش یک ابر گازی هنگامی که در حال رمبش است منجر به شکل گیری دیسکی از ماده می شود که پیش ستاره در حال رشد را تغذیه می‌کند. این دیسک از نظر گرانشی ناپایدار است و باعث تجمع و شکل‌گیری یک سری از ستاره‌های ثانویه کوچک می‌شود که با برخورد با پیش ستاره مرکزی منهدم و نابود می شوند.



تاریخ: 18 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط علی پورعلی مطوری
 

مادر عزیزم به خاطر تمام مهربانیهایی که در حق من کردی و به من بال و پر دادی و مرا بالنده کردی و با سوختن خود عشق و شور در وجودم روشن کردی با همه وجودم و با تک تک سلولهایم دوستت دارم
مادرم هستی من ز هستی توست تا هستم و هستی دارمت دوست !




تاریخ: 18 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط علی پورعلی مطوری
به هنگام خستگی ، گرسنگی و خواب آلودگی از مطالعه کردن جداً اجتناب کنید زیرا این شرایط اصلاً برای مطالعه مفید و موثر نیست بنابراین در ایام امتحانات هنگامی که از خواب و استراحتتان کم می کنید تا بیشتر بخوانید میزان مطالعه مفید و موثر شما سیر نزولی می پیماید و نتیجه بدست آمده هر چند ممکن است شما را راضی کند اما کاملاً سطحی و گذرا بوده و به سرعت به فراموشی منتهی می شود.
وقتی احساس می کنید که خسته یا خواب آلوده هستید ، خود را مجبور به مطالعه نکنید . از مطالعه دست بکشید و برای مدتی استراحت کنید . در این هنگام به مطالعه مطالب ساده تر ، مطالب غیر درسی و هر کار یا چیز دیگر که باعث رفع خستگی تان می شود بپردازید . در حالت خستگی و خواب آلودگی ، از مطالعه کردن ، چیزی جز اتلاف وقت عایدتان نمی شود


تاریخ: 18 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط علی پورعلی مطوری
ذهن من که نمیگنجه!! یعنی فکر نمی کنم من تو هیچ تاریخی از عمرم یه همچین چیزی رو در مورد خودم تجربه کنم!!!

 




تاریخ: 18 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط علی پورعلی مطوری
مامانه به بچه هه ميگه ميدونم شيطون گولت زد موهاي خواهرتو کشيدي!

بچه هه ميگه آره

ولي لگدي که زدم تو شيکمش ابتکار خودم بود




تاریخ: 18 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط علی پورعلی مطوری

 

خسوف: خسوف يا ماه گرفتگي عبارت است از تاريك شدن قسمتي يا تمام قرص ماه به علت افتادن سايه كره زمين بروي ماه، اين پديده زماني رخ مي‌دهد كه ماه در حات بدر بوده و يا به عبارت ديگر ماه و خورشيد در حالت مقابله باشند البته اين شرط كافي نيست زيرا اگر سطح مدار ماه به دور زمين وسطح مدار شزمين به دور خورشيد بر هم منطبق بودند لازم مي‌آمد كه در هر مقابله يكبار خسوف رخ دهد ولي اين دو سطح بر هم منطبق نيستند بلكه پنج درجه وهشت دقيقه نسبت به هم مايل هستند. به همين علت عرض ماه در يك دوره گردش انتقالي به دور زمين بين پنج درجه وهشت دقيقه شمالي و جنوبي تغيير نموده ولي در عقدتين يا نقاط اعتدالين صفر مي‌شود. بنابراين موقعي كه ماه و خورشيد در مقابله بوده و ضمناً ماه در حال عبور از يكي از نقاط اعتدالين يا عقوتين باشد خسوف يا گرفتگي ماه صورت مي‌پذيرد. از آنجا كه مقطع عرضي سايه زمين در مسافت ماه دوبار بزرگتر از قطر ماه است مدت يك خسوف كامل از دو ساعت تجاوز نمي‌نمايد. رؤيت خسوف در مكاني رويت پذير است كه ماه و مخروط سايه، بالاي افق مكان و آفتاب در پايين افق همان مكان قرار گرفته باشد. به همين جهت هميشه خوف در شب قابل رويت است و در روز خسوف واقع نمي‌شود

اگر در شكل O..... را مركز زمين فرض ‌كنيم سطح مدار ماه از مركز زمين عبور مي‌كند علاوه بر اين تغييرات مدار انتقالي ماه به دور زمين نسبت به سطح AA  حدود 5و8 دقيقه شمالي و جنوبي بوده و دايرة‌البروج را در دو نقطهk و ? قطع مي‌نمايد اين دو نقطه به نام عقدتين ماه موسوم است نقطه k را كه ماه از آن مي‌گذرد و وارد نيمكره شرقي مي‌شود. بنام عقده رأس مي‌خوانند و نقطه kرا كه ماه پس از عبور از آن وارد نيمكره غربي مي‌گردد عقده ذنب گويند چون اين دو نقطه با نقطه اعتدالين مدار گردش زمين به دور آفتاب شبيه هستند بنام نقاط اعتدالين ماه نيز خوانده مي‌شوند.

كسوف : يا گرفتگي خورشيد زماني اتفاق مي‌افتد كه ماه و خورشيد در حالت مقارنه بوده و يا به عبارت ديگر ماه بين زمين و خورشيد قرار گيرد. در چنين حالتي مخروط سايه بوسيله كره ماه تشكيل مي‌گردد. اگر راصدي روي كره زمين داخل اين مخروط سايه باشد به طور كلي خورشيد را نخواهد ديد و كسوف كلي است و اگر شخص راصد در منطقه مقابل به رأس مخروط سايه قرار گرفته باشد قسمتي از خورشيد را به صورت حلقه نوراني خواهيد ديد كه آن را كسوف حلقوي و در صورتي كه ناظر در منطقه نيم سايه قرار داشته باشد قسمتي از خورشيد را به صورت هلالي مشاهده خواهد كرد كه به آن كسوف جزئي گويند.




تاریخ: 18 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط علی پورعلی مطوری

نگاهت به دوردست ها خیره شده است. می دانم که از روزگار درس های بزرگی را آموخته ای. وقتی به دنبال گرمی نگاهت هستم، بی قرار می شوم. درست مثل آن سال هایی که با بی قراری هایم، نگاهت را می خواستم. حالا اما همه چیز تغییر کرده است، من بزرگ شده ام و تو آنقدر صبورانه در جاده زندگی پیش رفته ای که در آن دوردست ها قدم می گذاری. نگاهم را به تو می دوزم، می خواهم با تمام وجود نگاهت را از آن خود کنم، اما تو انگار به افقی زیباتر چشم دوخته ای. افقی که جز عشق و محبت به خدا در آسمان آن پیدا نمی شود.
مادر! خوشحالم که عشق به پروردگار، عشق به مظهر زیبایی ها، بر وجودت سایه افکنده است و من از آن نگاه زیبا درس های بزرگی می گیرم، مادر!دوستت دارم که دوست داشتن به یگانه خالق هستی را در من به وجود آوردی. اطمینان داشته باش که بزرگترین درس از کتاب عشق ورزی را از یاد نخواهم برد.




تاریخ: 18 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط علی پورعلی مطوری

اسم تمام قاره‌ها با همان حرفی که آغاز شده است پایان می‌یابد.

مقاوم‌ترین ماهیچه در بدن، زبان است.

کلمه «ماشین‌تحریر» (TYPEWRITER) طولانی‌ترین کلمه‌ای است که می‌توان با استفاده از حروف تنها یک ردیف کیبورد ساخت.


محال است که آرنج‌تان را بلیسید.

جلیقه ضد گلوله، ضد آتش، برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلوی اتومبیل و چاپگرهای لیزری توسط زنان اختراع شدند.

پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند.

نظیر اثرانگشت، اثر زبان هر شخص نیز متفاوت است.

اکثر افراد در کمتر از 7 دقیقه خوابشان می‌برد!

56% افرادی که دست چپ هستند، تایپیستند.

غیر ممکن است که بتوانی با چشمان باز، عطسه کنی!

ما در طول زندگی‌مان، 18 کیلو پوست می‌اندازیم.

یکی از شگفتی‌های ریاضی این است‌ که وقتی عدد 111111111 را در خودش ضرب کنی، جواب خواهد شد؛ 12345678987654321

«Dreamt» تنها کلمه‌ایست که در زبان انگلیسی با mt تمام می‌شود!!

تنها لغتی که در انگلیسی با تمام اصوات، پشت سر هم ادا می‌شود «subcontinental» می‌باشد.

لئو‌ناردو داوینچی می‌توانسته با یک دستش بنویسد و با دست دیگرش نقاشی کند!

فاصله بین مچ دست تا آرنج برابر با طول کف پا است.

از دست دادن تنها 1% از آب بدن موجب تشنگی می شود.

زنان دو برابر مردان چشمک می زنند.

خورشید ۳۳۰۳۳۰ مرتبه بزرگتر از زمین است!

حرف E بیشتر از تمام حروف انگلیسی، در کلمات بکار می‌رود در حالیکه حرف Q کمترین کاربرد را دارد!

کوتاهترین جمله کامل در زبان انگلیسی I am است.

هر تکه کاغذ را نمی‌توان بیش از 9 بار تا کرد.

وقتی مگس بر روی یک میله فولادی می‌نشیند، میله فولادی به اندازه دو میلیونیم میلیمتر خم می‌شود.

عدد 2520 را می‌توان بر اعداد 1 تا 10 تقسیم نمود، بدون آن‌که خارج قسمت کسری داشته باشد.

شیشه در ظاهر جامد به نظر می‌رسد ولی در واقع مایعی است که بسیار کند حرکت می‌کند.

در هر ثانیه بیش از 5000 بیلیون بیلیون الکترون به صفحه تلویزیون برخورد می‌کند و تصویری را که شما تماشا می‌کنید، بوجود می‌آورد.

شانس شبیه بودن دو اثر انگشت، یک به 64 میلیارد است.

تنها قسمت بدن که خون ندارد، قرنیۀ چشم است



تاریخ: 18 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط علی پورعلی مطوری

آیا میدانستید که دندانپزشک‌ها توصیه می‌کنند که زمان مسواک زدن، تا 6 قدم از توالت دور شوید تا از ورود ذرات معلقی که بوسیله هوا منتقل می‌شوند، در هنگام شستشوی دهان، جلوگیری شود ؟

آیا میدانستید که ستاره دریایی مغز ندارد ؟

آیا میدانستید که تعداد چینی‌هایی که انگلیسی بلدند، از تعداد آمریکایی‌هایی که انگلیسی بلدند، بیشتر است ؟



ادامه مطلب...
تاریخ: 18 بهمن 1391برچسب:آیا,میدنستید,,
ارسال توسط علی پورعلی مطوری
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 109
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1